Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

Bed & Breakfast Brugge-man

Patrick en Magda Bruggeman-Viane, uitbaters van B&B Brugge-man

Als je bij Patrick en Magda Bruggeman-Viaene (Azalealaan 4) aanbelt, word je met veel warmte en hartelijkheid ontvangen. Niet te verwonderen want Magda en Patrick ontvangen de hele wereld in hun huis dat ze openstellen als Bed & Breakfast.

Buurman Luc De Gruyter belde ook aan. Na een gezellige babbel had hij stof genoeg voor een mooi uitgeschreven interview met leuke anecdotes en interessante weetjes.

Lees mee...

Bron: foto website B&B Brugge-man

Patrick en Magda, uitbaters van de B & B
in de Azalealaan:

 

 ‘Wij zijn het ganse jaar door op reis’ 

 

Een B & B in onze buurt?  Willen toeristen niet liever een verblijf in de schilderachtige, romantische binnenstad?  “Dan vergeet je hoe goed onze ligging is:  een rustige straat, een mooie tuin en geen probleem om te parkeren en in feite ligt het centrum niet zo ver! “  Zo begint Patrick, samen met zijn vrouw Magda uitbater van de B & B in de Azalealaan nummer 4, vol enthousiasme zijn verhaal.

 

“Vroeger woonden wij hier om de hoek in de Abdijbekestraat.  De achtertuin keek uit op de tuin van onze huidige woning.  Eigenlijk waren we toen al verliefd op dit mooie en grote huis met tuin, één van de eerste huizen gebouwd in de Azalealaan.  Toen het huis in 1998 te koop stond, hebben we niet geaarzeld om met onze drie zonen naar hier te verhuizen.”

 

“ Een samenloop van omstandigheden heeft bijna als vanzelf er toe geleid dat wij in 2008 met onze B & B gestart zijn.  Ik stond toen op het punt om op pensioen te gaan en wilde mijn jarenlange ervaring in de horecasector benutten.  Ik was  directielid van de school Ter Groene Poorte en technisch adviseur voor de schoolrestaurants Bistro Ter Groene Poorte en Restaurant Casserole.  Onze kinderen waren ondertussen volwassen en het huis uit.  En wie in Brugge woont, krijgt vaker vrienden en kennissen  op bezoek om te slapen, om onze mooie stad te bezoeken.”

“Het huis zelf bleek als het ware gebouwd te zijn voor een B & B.  De vorige bewoners, twee oudere zussen, hadden het huis zo ingedeeld dat de benedenverdieping en de bovenverdieping twee appartementen waren, afzonderlijk bereikbaar van buiten.”  


Bron: foto website B&B Brugge-man

“Onze B & B moest natuurlijk een naam hebben.  ‘Azalea’  lag voor de hand, maar die naam was al bezet door een hotel in Brugge.  Het is Bruggeman geworden, maar met een snor tussen Brugge en man.” 

De naam lijkt op het eerste zicht eenvoudig, maar dan merk  je die snor (Patrick zelf heeft zo’n mooie snor) en dan wordt het speciaal.  In feite staat het symbool voor wat hun B & B wil uitstralen:  eenvoudig, maar toch speciaal.   

“Belangrijk is het onthaal”, zegt Patrick.  “We beginnen altijd met een gesprek hier in de living.  We zijn niet te afstandelijk, maar ook niet te familiair.  Wij weten wat de gasten van hun verblijf verlangen.  Zij  weten ook wat ze van ons kunnen verwachten.  Wij proberen op die manier een band te creëren waardoor zij respect hebben voor ons en ons huis en wij hen kunnen vertrouwen.  Wij helpen onze gasten maximaal met informatie.  Er zijn hier fietsen voor onze gasten ter beschikking en ze kunnen gebruikmaken van onze tuin.  En als het nodig is zullen we hen bijvoorbeeld ook van het station afhalen.  Ons pronkstuk is echter ons ontbijtbuffet.  Daar maak ik echt een erezaak van en we krijgen zeer positieve reacties.”

Bron: foto website B&B Brugge-man

“Onze aanpak werkt.  Dat kun je zien aan de recensies op TripAdvisor.  Die website is zeer belangrijk voor onze sector, maar ook gevaarlijk als je negatieve reacties krijgt.  Gelukkig kunnen wij zeggen dat we tot nu toe geen negatieve ervaringen hebben gehad met onze gasten.  Dit komt zeker door onze aanpak, maar wij hebben ook de luxe om te kunnen selecteren.”

“ We doen het heel graag, maar het is ook hard werken.  Het moet dan ook leuk blijven.  Als je geen voldoening krijgt, doe je dit niet.  Ik denk zelfs dat we bij negatieve ervaringen zouden stoppen. 

 

Af en toe zijn er wel leuke situaties of zelfs gênante,  zoals die keer dat we naast de stoel van een gaste op de grond een string zagen liggen.  Gelukkig konden we die discreet wegnemen.  Ze heeft het zelf nooit gemerkt!   Een andere keer lepelde een jongetje bij het ontbijt een volledige chocopot uit, waarop zijn moeder zei ‘hij heeft dan toch iets gegeten.’  Of dat jaar dat een man in het voorjaar met zijn secretaresse kwam en in het najaar met zijn vrouw!”

 

“Onze gasten zijn vooral buitenlanders.  De  Fransen, hoofdzakelijk uit Parijs, zijn het talrijkst.  Daarnaast komen er ondermeer ook Amerikanen, Canadezen, Nieuw-Zeelanders, Duitsers en Nederlanders, maar weinig of geen Belgen.  Mond-tot-mondreclame is altijd het beste, hoewel vandaag de eerder genoemde website TripAdvisor  belangrijk is.  Er zijn ook buren die vrienden of familie naar ons doorsturen.  En wij hebben natuurlijk ook onze website www.brugge-man-bedandbreakfast.be .” 

Bij het begin van ons gesprek zeiden jullie:  ‘Wij zijn het ganse jaar door op reis.’  Hoe kan dat?  “Onze tweede - of is het eerste - passie is reizen.  We reizen over de ganse wereld:  Thailand, Birma, Cambodja, Laos, Zuid-Afrika … We hebben ook een zoon die in Singapore woont.  En in de periode van Pasen tot oktober zetten wij in onze B & B onze reis verder door de verhalen van onze gasten.  Wij hopen onze twee passies nog lang te kunnen beleven.” 

Bij het buitengaan krijg ik een gastenboek mee.  Bij het lezen van al die positieve reacties is het heel duidelijk:   Patrick en Magda zijn echt goed bezig!

Hieronder een mooi voorbeeld uit het gastenboek: