Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

In de vroege ochtend van zaterdag 26 april werd het buurtcafé “ DE SQUARE”, gelegen op de hoek van de Torhoutse Steenweg en de 18-Oktoberstraat, door een brand volledig vernield. Gelukkig kon Freddy, uitbater van café Brouwershof recht tegenover Taverne Square, met een ladder hielp bieden aan zoon Jens.
Vele buren zullen hun dagelijks gezellig babbeltje missen! Namens de buurt wensen we de uitbater Laurent Vandenbussche en zijn familie veel sterkte en in ‘t bijzonder goede genezing voor zoon Jens, die met zware brandwonden en bevangen door de rook, werd weggevoerd.

Foto's van de bluswerken

Het Nieuwsblad 28 april 2014: 18-jarige zwaargewond na brand boven café vader: buurtman redt jongeman van dak met ladder terwijl bovenverdieping in vlammen opgaat

De Torhoutse Steenweg anders bekeken!

Een buurman werkte aan zijn dak en stuurde ons deze foto's door. Dank!

april 2014

Wie weet meer over het lot van de kastanjebomen en het pleintje?

De buit!

Is dit het laatste jaar dat Siebe, Berre en Jenne kastanjes kunnen rapen op het pleintje aan de Torhoutse Steenweg?

Ongeruste buurtbewoners vragen zich af waarom deze kastanjebomen worden geveld? Lees hier de bekendmaking. Wat zal er met dit pleintje gebeuren? 

Op onze oproep kregen we al enkele reacties.

  • Op 10 oktober stuurde schepen Franky Demon volgende mail, lees de toelichting hieronder.
  • Loes Maveau beantwoordde als eerste onze oproep, lees ook haar reactie hierna. 

Toelichting van schepen Franky Demon

Schepen van bevolking, burgerlijke stand en groen, Franky demon, stuurde onze de volgende mail op 10 oktober.

N.a.v. uw vraag kan ik u meedelen dat de paardenkastanje en boomhazelaar niet geveld werden omwille van de plantenziekte Paardekastanjemineermot of de bloedingsziekte.
De wegendienst zal het pleintje aanpassen om verkeerstechnische redenen, nl. de weg naast het pleintje verbreden waardoor 2 bomen moeten verdwijnen (staan binnen de nieuwe wegaanleg en een nieuw voetpad).

Een tweede paardenkastanje wordt wel behouden. Als herstelmaatregel zal de Groendienst in het plantseizoen op het pleintje een nieuwe parkboom planten.

Loes deelt mee

Loes Maveau deelt ons het volgende i.v.m. het lot van de kastanjebomen op het pleintje aan de Torhoutse Steenweg.

'k Werk in de buurt en heb me ook al afgevraagd waarom de bomen op het pleintje in de Torhoutse Steenweg weg moeten. Ik heb wat rond gemaild en kreeg volgend antwoord:  

De stad heeft blijkbaar een vergunning gevraagd en gekregen om de twee bomen op het pleintje om te kappen. Eén is een beetje ziek (zoals alle paardenkastanjes tegenwoordig), bovendien staan ze blijkbaar in de weg voor een aanpassing aan straat/voetpad. Er moet wel een heraanplanting gebeuren met een boomhazelaar en een paardenkastanje.  

Er kan beroep aangetekend worden bij de Bestendige Deputatie tegen deze vergunning. De vergunning zal wellicht ter inzage liggen bij de groendienst. Om beroep aan te tekenen is er wel wat rolgeld te betalen en een beroepschrift moet wel opgemaakt worden.

 

 

 

Torhoutse Steenweg blijft gevaarlijk - 08/04/2011

BRUGGE - Het dubbelrichtingsfietspad langs de Torhoutse Steenweg werd drie jaar geleden tot het gevaarlijkste fietspad van Brugge uitgeroepen, maar het ziet er niet naar uit dat er snel iets verandert.

Het fietspad is nochtans afgescheiden van het drukke verkeer, maar toch is het gevaarlijk fietsen op het stuk van de Torhoutse Steenweg tussen de Expresweg N31 en de Brugse binnenstad. Tussen het Canadaplein en de Veemarkt zijn er immers talloze uitritten van winkelparkings en straten die uitkomen op de Torhoutse Steenweg. Heel wat automobilisten vergeten dat fietsers er uit beide richtingen kunnen komen, met veel (bijna-)ongevallen tot gevolg.

In 2008 was de weg nog eigendom van de provincie, nu is het een gewestweg. 'Er zijn al ingrepen gebeurd', zegt Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V). 'De betonklinkers op de rijvakken voor auto's, die veel trillingen en geluidsoverlast veroorzaakten, zijn vervangen door asfalt.'

De Torhoutse Steenweg is dus geen Trilweg meer, maar het is wel nog geen veilige fietsweg. 'Het is de bedoeling om op termijn de weg compleet heraan te leggen, van voetpad tot voetpad', zegt Crevits. 'Dan zal het fietspad ontdubbeld worden en komt er aan elke kant van de weg een éénrichtingsfietspad. Maar die werkzaamheden zijn nog niet voor meteen.'


 

(tlb)

 

 

Het Nieuwsblad

7 oktober 2010

Kwaliteitsstraat Torhoutsesteenweg viert eerste verjaardag

De handelsvereniging Kwaliteitsstraat Torhoutsesteenweg bestaat één jaar en dat willen ze vieren.

Tal van handelaars pakken vanaf 16 oktober uit met activiteiten. De zaakvoerders van IB Lichtateljee gingen in zee met de Brusselse architect Ney, die enkele voetgangersbruggetjes wil realiseren aan de Smedenpoort.

'Het gaat hier niet om de eerste de beste architect. Het Brusselse architectenbureau Ney en Partners heeft het stadion van Anderlecht gerealiseerd en de Collegebrug in Kortrijk. Ook de brug in Stalhille is één van zijn werken. Ik begrijp niet dat er kritiek komt op zijn plannen voor de Smedenpoort. Brugge leeft ook vandaag en wij zijn de kaasstolpmentaliteit meer dan beu. We moeten vooruit durven denken', zegt Greet Berten van IB Lichtateljee.

Burgemeester Patrick Moenaert en schepen voor Lokale Economie Hilde Decleer kwamen de expo rond het werk van Ney bekijken. 'Het is onze bedoeling om aan de Smedenpoort de verkeersveiligheid te verhogen. Nu moeten daar in de ochtendspits 328 auto's en 324 fietsers per uur door de poort. We doen dit met veel respect voor het historische monument', meent de burgemeester.

Van Torhoutse Trilweg naar Kwaliteitsstraat

Met de vernieuwing van het wegdek is het niet alleen aangenamer wonen in de Torhoutse Steenweg maar ook gezellig winkelen.

De handelaars in deze straat hebben de handen in elkaar geslaan en gaan er samen voor service en kwaliteit.

Met de slogan 'Eén straat veel kwaliteit' wordt de Torhoutse Steenweg gepromoot als Kwaliteitsstraat.be

Torhoutse trilweg wordt weer gewoon Torhoutse steenweg ...

Beste buur,
 
Het Agentschap Wegen en Verkeer (Vlaanderen) zal vanaf maandag 14 september eerstkomend de bestaande bestrating op de N32 Torhoutse Steenweg vervangen door een asfaltverharding tussen de kruispunten met de Phare en de Copietersdreef.
 
De verharding in betonstraatstenen en de zandcementfundering in de rijweg verdwijnen en worden vervangen door drie lagen asfalt. De bestaande middengeleiders blijven behouden.
 
Planning werken
De  werken worden in één fase uitgevoerd met een volledige afsluiting van het verkeer.
De werken worden aangevat op maandag 14/09/09 en zullen maximaal twee weken duren.
 
Signalisatie en wegomlegging
Het verkeer op de N32 wordt omgeleid via de Gistelse Steenweg. De zijstraten kunnen ontsluiten via de Gistelse Steenweg en de Abdijbekestraat.
De paaltjes in de Dyserinckstraat worden voor de duur van de werken verwijderd.
De fietsers en voetgangers kunnen de N32 blijven gebruiken gedurende de werken.
De bewoners kunnen hun voertuig parkeren in de talrijke zijstraten om van daaruit te voet hun woning te bereiken.
 
Verkeerssituatie De Lijn
De bussen van De Lijn worden omgeleid via de Gistelse Steenweg voor de duur van de werken.
 
Nog even trillen, dus, maar straks is het hopelijk voorgoed voorbij !
 
Met dit heuglijk nieuws wensen we u een schitterende vakantie toe.
de buren
(bericht ontvangen op 16 juli 2009)

'Trilweg' behoort stilaan tot het verleden

Foto Nieuwsblad 6/06/09

 

Het Nieuwsblad.be
 
 
 
'Trilweg' behoort stilaan tot het verleden - 06/06/2009

BRUGGE - Het Vlaams Gewest zal na de vakantie de Torhoutse Steenweg volledig asfalteren. Eerder werden al 200meter lawaaierige klinkers vervangen door een laag 'trillingsvrije' asfalt.

De inwoners van de Torhoutse Steenweg mogen binnenkort weer op hun beide oren slapen. Nadat in het voorjaar het wegdek tussen de Expressweg en de Jonkheer Paul Coppieterdreef een asfalten toplaag kreeg, neemt het Vlaams Gewest na de zomervakantie ook de rest van de 'Torhoutse Trilweg' onder handen. De lawaaierige klinkers gaan eruit en worden vervangen door asfalt.

'De heraanleg van de Torhoutse Steenweg vormt een absolute prioriteit om de leefkwaliteit van de bewoners snel te verhogen', zegt Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V). 'Onmiddellijk nadat we de weg begin dit jaar overnamen van de provincie, hebben we de grootste verzakkingen laten opvullen met asfalt. Dat was slechts een voorlopige oplossing. Nu volgt de volledige asfaltering. Om de werken vlot te laten verlopen, zullen de bewoners via brieven op de hoogte worden gebracht van de exacte startdatum van de werken en de verkeersregeling.'

De asfaltering van de weg is volgens het actiecomité 'Weg met de Torhoutse Trilweg' de enige oplossing tegen het gedaver van vrachtwagens, die over de klinkers in hun straat razen. Die klinkers liggen er al bijna twintig jaar en zijn compleet stuk gereden, met hier en daar diepe putten tot gevolg. Sinds het Vlaams Gewest het beheer van de weg overnam, komt er schot in de zaak, tot vreugde van de buurtbewoners.

'Een jaar nadat we tapijten uitrolden over de Torhoutse Steenweg om de geluids- en trillingsproblematiek aan te kaarten, merken we dat onze acties vruchten beginnen af te werpen', zegt woordvoerder Marc Dujardin van het actiecomité tevreden. 'Het vullen van de diepste putten was een eerste stap in de goede richting. Later werd een stuk van 200meter volledig geasfalteerd. Ik heb het geluk in dit straatdeel te wonen. Het lawaaiverschil is gigantisch en de trillingen zijn verdwenen. Bovendien was de klus op drie dagen tijd geklaard. Sindsdien kijken we hoopvol uit naar de aanpak van de rest van de weg, zodat ook daar de bewoners binnenkort opnieuw rustig kunnen slapen. Zolang die klus nog niet is geklaard, roepen wij alle bewoners op om de Weg met de Torhoutse Trilweg -affiches voor hun venster te hangen.'

De lawaaihinder is niet het enige probleem in de Torhoutse Steenweg. Zware vrachtwagens gebruiken de kaarsrechte weg als sluiproute naar de achterhaven en de meeste automobilisten lappen er de snelheidslimiet aan hun laars. 'De politie komt gelukkig haar beloftes na en plaatst geregeld een snelheidsindicatiebord', zegt Marc Dujardin. 'Zo'n bord helpt wel degelijk om de snelheid te beteugelen.'

Momenteel loopt er ook een streefbeeldstudie voor de totale herinrichting van de Torhoutse Steenweg, inclusief fietspaden. Het Vlaams Gewest pleegt hiervoor overleg met de stad.

 

Arne Franck

 
 

 

Tapijten op de Torhoutse Trilweg - 1 jaar later

 Op 17 mei '08 rolden de actievoerders 'Torhoutse Trilweg' de tapijten over onze Torhoutse Steenweg in Sint-Andries Brugge, om de erbarmelijke staat van onze straat onder de aandacht te brengen. Nu maken we de balans van 1 jaar sensibiliseren en aandringen.

 

Meer hierover:

persbericht – Tapijten op de Torhoutse Trilweg - 1 jaar later ... (.pdf 60,76 Kb)

Brief Stad Brugge kruispunt Torhoutse Steenweg met de Expressweg

Brief van Stad Brugge met betrekking tot de werken aan het bovengronds kruispunt van de Torhoutse Steenweg met de Expresweg (N31), aan de ventweg van de Expresweg (richting Zeebrugge-Brussel) van voor het kruispunt met de Jonkheer Paul Coppietersdreef (kruispunten Jonkheer Paul Coppietersdreef en Doornstraat inbegrepen) tot en met het kruispunt met de Torhoutse Steenweg en in de Torhoutse Steenweg zelf tussen de Expresweg en de Albert Dyserynckstraat. 

Brief Stad Brugge start werken kruispunt Torhoutse Steenweg (.pdf, 385 kB)

Klinkers verdwijnen

De Standaard online
woensdag 25 maart 2009
 
Klinkers Torhoutse 'Trilweg' verdwijnen
BRUGGE - Tegen volgend jaar zullen alle betonklinkers op de rijstroken van de Torhoutse Steenweg in Brugge worden vervangen door asfalt.
 
Er schijnt licht aan het einde van de tunnel voor de bewoners van de Torhoutse Steenweg. De drukke Brugse invalsweg was er zo slecht aan toe dat hij door de omwonenden tot 'Torhoutse Trilweg' werd gedoopt. Het versleten wegdek veroorzaakte grote lawaaihinder en trillingen.

De voorbije dagen zijn de grootste putten in het wegdek gedicht met gietasfalt. 'En vanaf volgende week wordt het kruispunt van de Torhoutse Steenweg met de Expresweg N31 heraangelegd', zegt ingenieur Jozef Vanhoutte van de Vlaamse afdeling voor Wegen en Verkeer. 'Het wegdek is daar in zeer slechte staat. Tegelijk zullen we ook alle betonklinkers op de eerste 150meter van de Torhoutse Steenweg tot aan de Coppietersdreef verwijderen en vervangen door asfalt.'

Een grote opluchting voor de omwonenden, want het zijn die betonstenen die de geluidsoverlast en trillingen veroorzaken, vooral omdat er heel wat vrachtwagens door de Torhoutse Steenweg rijden om zo de Expresweg te vermijden op weg naar de haven van Zeebrugge. De trillingen zijn zo erg dat ze het servies doen rinkelen in de kasten en dat er verzakkingen optreden in de huizen. 'Er verschijnen zelfs rimpels op ons waterbed', zegt Ann Van Marcke, die samen met haar man Jürgen Verhelst kapperszaak DeHoofdzaak uitbaat.

'We voelen wel dat de heraanleg in een stroomversnelling zit sinds de Vlaamse overheid het beheer van deze weg heeft overgenomen van de provincie', zegt bewoner Jürgen Verhelst. 'De grootste putten voor mijn deur zijn opgevuld met gietasfalt, maar dat lijkt een zeer tijdelijke oplossing. De weg ziet er nu wel heel marginaal en slordig uit.'

'Die putten hebben we opgevuld om de grootste nood te lenigen', zegt ingenieur Vanhoutte. 'Ik hoop dat de bewoners appreciëren dat we naar een oplossing zoeken voor deze weg.'

Tegen eind dit jaar of begin volgend jaar wordt dan de rest van de klinkers weggenomen op de rijvakken van de 'Trilweg'. 'Dan pakken we het stuk aan tussen de Coppietersdreef en het kruispunt met de Gistelse Steenweg, het volledige traject dus', zegt Vanhoutte.

Voor alle duidelijkheid: het gaat alleen om de heraanleg van de rijweg. Een totale heraanleg, ook van de parkeerplaatsen, het omstreden fietspad en de nutsvoorzieningen in de Torhoutse Steenweg, lijkt niet voor binnenkort.

'Daar is wel een studie over, en die moet nu nog in een ontwerp worden gegoten', zegt Vanhoutte. Zo lijkt de 'definitieve' heraanleg iets te worden voor 2011 of 2012.

'Als de klinkers van de rijvakken verdwijnen, zouden we al heel tevreden zijn', zegt Verhelst. (tlb)


(tlb)

Eerste fase heraanleg Torhoutse Steenweg

Onder normale (weers)omstandigheden starten de werken in opdracht van de Vlaamse overheid op maandag 30 maart 2009  aan het bovengronds kruispunt van de Torhoutse Steenweg met de Expresweg (N31), aan deventweg van de Expresweg (richting Zeebrugge - Brussel) van voor het kruispunt met de Jonkheer Paul Coppietersdreef (kruispunten Jonkheer Paul Coppietersdreef en Doornstraat inbegrepen) tot en met het kruispunt met de Torhoutse Steenweg en in de Torhoutse Steenweg zelf tussen de Expresweg en de Albert Dyserynckstraat (ongeveer aan het Shell-station).

Het einde van deze werken is voorzien rond 10 april 2009.

U leest alle details hier op de website van bruggebereikbaar.

Er komt dus wat schot in de zaak.

Intussen probeert Agentschap Wegen en Verkeer budget vast te zetten om in het najaar ook de rest van de straat, tot aan de Phare, de stenen uit te breken en er asfalt te gieten.
Een volledige heraanleg is nog niet aan de orde.

Voorlopige opvulling putten Trilweg

28 februari 2009.

Stand van zaken - Torhoutse Steenweg

Mail 4 oktober - actiecomité 'Torhoutse Trilweg'
 
Beste bewoner, beste sympathisant,
 
Van in den beginne ijveren we voor 2 zaken:

- op korte termijn het inperken van de geluidsoverlast en de trillingen in onze straat

- op middellange termijn herstel/heraanleg, die broodnodig is en eigenlijk al lang gebeurd moest zijn. We voelden wel allemaal dat de provincie hier 'geen zin' in had. Onze blijvende klachten vonden uiteindelijk gehoor, en Député Van Gheluwe (provincie) laat alvast de streefbeeldstudie uitvoeren in plaats van alleen de overdracht van de weg af te wachten. De studie heeft betrekking op de Torhoutse Steenweg op het volledige Brugse grondgebied. Zo'n studie duurt normaal al snel een jaar, maar nu stelt men als doel het tegen april '09 af te ronden, waardoor de lange procedure voor heraanleg met een aantal maanden ingekort is. Het Vlaams gewest neemt de studie, samen met de weg, over op 1 januari '09. Het Vlaams gewest wil dan op basis van deze studie de weg heraanleggen.
Sinds 2 oktober worden tellingen uitgevoerd ter hoogte van D'hondt en Mr. Grill, de streefbeeldstudie van de Torhoutse Steenweg is dus wel degelijk gestart.
Op basis van de enquête die u in april invulde, bezorgden we aan de werkgroep onze aandachtspunten. We zijn ervan overtuigd dat de werkgroep en studiebureau Lobelle zich inzetten om een mooi straatbeeld, dat tegemoet komt aan de dagdagelijkse realiteit, te ontwerpen.
 
Het is ironisch dat ons 'middellange-termijn-doel' sneller lijkt gerealiseerd te worden dan het 'korte-termijn-doel'.
 
Alle ogen worden dan ook op de Stad Brugge gericht, waar we tot zolang hardnekkig blijven ijveren voor minder geluidsoverlast en trillingen.
 
Lees eerstdaags meer over dit alles op onze site Torhoutse Steenweg pagina 'Archief'.
 
vriendelijke groet,
de buren
 
PS Betekenis van het begrip 'streefbeeldstudie'.
In een streefbeeldstudie voor een weg of wegvak wordt een visie ontwikkeld waarbij uitspraken worden gedaan over de gewenste stedenbouwkundige en verkeersplanologische structuur van de om te vormen weg. De relatie met het onderliggende wegennet en de andere vervoersmodi (openbaar vervoer, fietsers, voetgangers) vormen belangrijke aandachtspunten en randvoorwaarden. Bedoeling is uiteindelijk om één geïntegreerd concept of streefbeeld van duurzame mobiliteit over het bedoelde traject van de weg te ontwikkelen, waarbij multimodaliteit en verkeersveiligheid centraal staan.
 

 

Actie 17 mei 'Weg met de Torhoutse Trilweg'

Op 17 mei 2008 tussen 9u30 en 10 u hebben de organisatoren samen met  buren en sympathisanten actie gevoerd onder het thema "Weg met de TORHOUTSE TRILWEG", dit onder ruime pers- en TV-belangstelling.

Doel: de heraanleg van de Torhoutse Steenweg om een eind te maken aan geluidshinder en trillingen door het toenemend verkeer.

Een deel van de Torhoutse Steenweg maakt ook deel uit van het Sanderkwartier. Vandaar dat de buurtwerking deze actie ook steunt.

Actievoerders en slechte staat van het wegdek Actie 'Weg de Torhoutse Trilweg'