Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

Briefwisseling mbt het behoud bushalte Hertogen voor Bus 25

Dominiek Huys woont in de Magdalenastraat. Hij is één van de vele buurtbewoners die verontwaardigd is dat bus 25 na de werken aan de stationsomgeving terug zijn nieuwe traject zal opnemen en daardoor bushalte Hertogen (Magdalenastraat/Hoog-Brabantlaan) niet meer zal aandoen.
 
Hij nam zelf het iniatief, uit bezorgdheid voor de buurt, om deze problematiek bij De Lijn en de dienst mobiliteit van Stad Brugge aan te kaarten. Hierna de brieven.
Buurtwerking Sanderkwartier steunt dit initiatief.
--------------------------
 
De Lijn West-Vlaanderen
T.a.v. de Directie
Nieuwpoortsesteenweg 110
8400 Oostende
 
 
Betreft: Buslijn 25 in Brugge
 
Geachte mevrouw, geachte heer,
 
Doordat bus 25 voor een lange periode weer via de Magdalenastraat rijdt, zou ik u willen vragen om de dienstregeling te afficheren aan de haltes waar hij langskomt.

Ik zou u ook dringend willen vragen om bus 25 voortaan ALTIJD via de Magdalenastraat te laten rijden. Toen het traject werd gewijzigd, heb ik u daarover aangeschreven. Uw argument was dat er niet genoeg reizigers de halte in de Magdalenastraat gebruikten. Ik vraag me daarbij af of er nu meer klanten de halte aan de OLV-kliniek in de barrièrestraat gebruiken. U verwees ook naar de streeklijnen 52 en 53, maar die vormen geen waardevol alternatief. Trouwens voor wie naar het station wil, geven ze geen goede aansluiting op de treinen naar Brussel of Gent.
 
In de buurt zijn er heel wat appartementsgebouwen, waar nogal wat oudere mensen wonen, er is een school en een hotel. Ik hoor trouwens ook veel klachten van buren over het verdwijnen van die bus in de Magdalenastraat.
 
Kortom, door uw maatregel ontzegt u heel wat buurtbewoners een vlotte verbinding van en naar de binnenstad, wat betreurenswaardig is, zeker in een stad die streeft naar een goed openbaar vervoer (cf. de slogan Brugge ademt) en in een buurt (stationsomgeving) waar het autoverkeer vaak muurvast zit.
 
Het buurtcomité van het Sanderskwartier heeft u trouwens ook over de problematiek aangeschreven. Voor zover mijn informatie nog klopt, hebt u het zelfs niet nodig gevonden hen te antwoorden.

Met vriendelijke groet, 

Dominiek Huys

Klik hier om het antwoord van De Lijn te lezen (3 Mb)

Van de brief die Dominiek Huys aan De Lijn heeft gestuurd, bezorgde hij ook een kopie aan het College van Burgemeester en schepenen van Stad Brugge.

In antwoord ontving hij deze brief, klik hier om de brief te lezen.


Wens je te reageren? Mail naar huysdomi@gmail.com met je motivatie en een korte beschrijving wie je bent. Of wil je liever je mening kwijt per brief, bezorg deze aan Dominiek Huys, Magdalenastraat 18 bus 2. Op die manier kunnen we alle reacties bundelen en contact opnemen met de bevoegde diensten.

Bus 25


Tijdens de werken aan de stationsomgeving volgt Bus 25 volgt terug de vroegere reisroute.

Waarom is dit een tijdelijk maatregel? De bushalte Magdalenastraat/Ontmijnerslaan is een centrale op- en afstapplaats in een zeer dichte bevolkte omgeving. Zie verder, artikel Buurtkrantje december 2012.

Waarover gaat het precies? Lees mee...

Vanaf juni 2013 wordt het traject van lijn 25 tijdelijk aangepast ingevolge de werken voor de aanleg van de balkonrotonde en de stationsomgeving kant Sint-Michiels. 

Lijn 25, tussen Station en Sint-Andries (Sint-Willibrordus), rijdt niet via de Barrièrestraat naar de Abdijbekestraat, maar via de Stationslaan en de Magdalenastraat/Hoog-Brabantlaan. Richting station wordt dezelfde omleiding gevolgd. De halte 'Onze-Lieve-Vrouw' wordt tijdelijk afgeschaft ; de halte Abdijbeke komt voor het kruispunt te liggen.

De ritten van Lijn 25, beperkt tot de halte KHBO, rijden vanaf de Boeveriepoort rechtdoor naar de Koning Albert I-laan en slaan aan de rotonde van de Koningin Astridlaan rechtsaf naar de halte KHBO. Zelfde reisroute terug richting station

Bron: Bruggespraak nr. 3/2013, p. 17

Busje komt zoÖ busje komt zoÖ maar bus 25 komt niet meer aan de oorspronkelijke halte Hertogen.

De vroegere halte Hertogen op de hoek van de Magdalenastraat en de Ontmijnerslaan.
De nieuwe halte in de Abdijbekstraat ter hoogte van huisnummer 98.

Artikel uit het Buurtkrantje, december 2012.

"Ook de reorganisatie van de buslijnen in het Sanderkwartier is een gevolg van de werkzaamheden aan de stationsomgeving. Eén ding is zeker, sinds de aangekondigde werken worden de populaire Buslijn 25 en vooral haar trouwe passagiers uit onze buurt schromelijk verwaarloosd.

Busje komt zo… busje komt zo… maar bus 25 komt niet meer aan de oorspronkelijke halte Hertogen op de hoek van Magdalenastraat-Hoog-Brabantlaan. Dé op- en afstapplaats op wandelafstand voor veel bewoners van deze dichtbevolkte omgeving (tien appartementen en omliggende straten) om naar het centrum of het station te rijden. Ideaal dus voor wie een dagje ouder wordt of minder goed te been is. Een tweede bushalte voor lijn 25 was er ook in de Abdijbekestraat ter hoogte van nummer 28.

 

Groot was de verwondering en de verontwaardiging toen  plots alleen nog de bussen van en naar Oostende en Jabbeke de bushalte Hertogen aandeden.

Waar was de bushalte voor lijn 25 gebleven? Wat bleek?

De favoriete bushalte was plots verplaatst naar de Abdijbekestraat ter hoogte van huisnummer 75. De vroegere bushalte ter hoogte van huisnummer 28 werd opgedoekt. De nieuwe halte werd daarna nog eens verlegd naar de andere kant van het kruispunt en is op vandaag  te vinden in de Abdijbekestraat ter hoogte van huisnummer 98. (zie foto)


Dus op zo’n 750 m van de oorspronkelijke ideale busplek, zonder zitmogelijkheid of overdekking, in een veel minder bevolkte omgeving (zie foto).
Geen wonder dat bus 25 veel minder personen zal vervoeren. Als mobiliteit voor het Brugse stadsbestuur een speerpunt is, worden hopelijk ook de gewijzigde omstandigheden meegenomen in de evaluatie van de passagiersstatistieken.

 

De buurtcomitéleden werden over dit probleem meermaals aangesproken. In naam van de bewoners van het Sanderkwartier werd dit probleem bij De Lijn aangekaart. 


Hierbij het (nietszeggende) antwoord van De Lijn:

"De Lijn behandelt uw reactie zo snel mogelijk en houdt u op de hoogte van het resultaat van het onderzoek. In bepaalde gevallen is verdere analyse noodzakelijk waardoor de afhandelingstermijn enkele weken kan duren, met een maximum van 45 kalenderdagen.

Klantendienst "


De 45 kalenderdagen zijn ondertussen verstreken. Nog steeds geen antwoord. Het buurtcomité blijft dit probleem verder opvolgen."