Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.


Vanaf 16 februari 2017 gaat het nieuwe parkeerplan in. Onze volledige wijk valt in de blauwe zone stadsrand.

Vraag tijdig je digitale parkeervergunning aan.

Naar aanleiding van eerder gestelde vragen van het buurtcomité aan burgemeester Renaat Landuyt en schepen van mobiliteit Annick Lambrecht, ontvingen we volgend bericht met wijzigingen m.b.t. het parkeerbeleid (beslissing college dd. 19/12/2016).

  • Werkenden in de blauwe zone deelgemeenten krijgen vrijstelling in de zone waar de firma gevestigd is (gratis).
  • Werkenden in de binnenstad parkeren met werknemerstarief: tarief wijzigt van €5 naar €3.
  • Aantal bezoekerscodes die kunnen aangekocht worden voor de binnenstad wordt opgetrokken van 30 naar 90.
  • Aantal parkeervergunningen die kunnen aangevraagd worden: in zowel de binnenstad als de blauwe zone deelgemeenten wordt opgetrokken van 3 naar 4 (4de vergunning ook betalend 150 euro).

 Meer info op www.brugge.be/parkeren

Parkeerproblematiek

 
 
 

Brugge krijgt twee extra blauwe zones - 24/01/2012

BRUGGE - Binnen enkele weken wordt in de stad het vernieuwde mobiliteitsplan van kracht. Er komen onder meer twee nieuwe blauwe zones bij, en betalend parkeren doe je in de binnenstad een uur langer.

Het vernieuwde mobiliteitsplan is opgemaakt op basis van een grondige evaluatie die onder meer tijdens bewonersvergaderingen werd gemaakt. Met de wijzigingen van het plan, die gelden vanaf 15februari, moet onder meer de parkeerdruk in en rond de stad opgelost worden.

'Er wordt een nieuwe blauwe zone ingevoerd in het westen van de rand, met name in het Stubbekwartier, Christus-Koning, Lange Vesting, en het Sanderskwartier. Daar zal je van maandag tot en met zaterdag van 9 tot 18uur je parkeerschijf moeten leggen, maximaal vier uur aan een stuk. Bewoners kunnen vanaf dinsdag (vandaag, red.) een groene bewonerskaart krijgen. Er komt ook een blauwe zone in de omgeving van de Oesterparkings aan de achterkant van het station, met name in delen van de Barrierestraat, in de Stationslaan, de Spoorwegstraat en de Rijselstraat. Daar leg je je schijf van 6 tot 12uur, maximaal twee uur', aldus Moenaert.

De binnenstad blijft verdeeld in drie zones, al verandert daar ook een aantal zaken. 'Zowel de eindduur van de blauwe zone als het betalend parkeren wordt verlengd van 19 tot 20uur. In West-Brugge blijft dit 22uur. De maximale parkeertijd blijft twee uur om de rotatie zo groot mogelijk te houden. Nieuw is dat bewoners in West-Brugge parkeercodes kunnen kopen, waarmee bezoekers van 18 tot 22uur kunnen parkeren voor 1euro. We starten in het centrum ook een proefproject met tien automaten die uitgerust zijn met kaartlezers voor betaalautomaten.'

Vanaf 15 februari gelden ook de eerder aangekondigde tariefwijzigingen in de publieke parkings. Zo stijgt het tarief in de parking centrum-station van 0,5 naar 0,7euro per uur, en stijgt het dagtarief van 2,5 naar 3,5euro. Op de Oesterparkings A en B (de vroegere Belgacomparking) betaal je 2euro per dag of 20euro per maand.

De stad brengt de inwoners deze week op de hoogte via een uitgebreide communicatiecampagne. Zo krijgen alle inwoners van de binnenstad en de westelijke rand een folder met informatie, en zullen er grote borden opduiken in het straatbeeld.

 
Tom Deschacht
 
 
 
 

Focus-WTV -
rechtstreekse link naar het artikel

Nieuw mobiliteitsplan Brugge: meer betalende en blauwe zones

dinsdag 24 januari 2012 om 15u55

Brugge -  De parkings aan de achterzijde van het Brugse station, dat is de kant Sint-Michiels, worden betalend. Dat is één van de wijzigingen in het nieuwe mobiliteitsplan dat vanaf 15 februari in werking treedt. Als centrumstad in een agglomeratie met 250.000 inwoners en daar bovenop nog eens 4 miljoen toeristen is de mobiliteit belangrijk voor de leefbaarheid van Brugge.Betalend parkeren aan de achterzijde van het station en het uitbreiden van de blauwe zones zijn de meest opvallende maatregelen in het nieuwe mobiliteitsplan. De blauwe zone wordt uitgebreid aan de rand van de stad om de rotatie groter te maken. En ook pendelaars zullen voortaan voor hun parking moeten betalen. 

Ondergrondse parkings 24 op 24 open 

Voor wie een nachtje wil stappen in Brugge, is er goed nieuws. Alle ondergrondse parkeergarages blijven zeven dagen op zeven en de klok rond open. Vanaf 15 februari, de dag dat het nieuwe mobiliteitsplan ven kracht wordt, rijdt er ook een bus tussen Brugge en Zeebrugge. Dat is ook goed nieuws voor wie in Lissewege en Zwankendamme woont.

Brief Stad Brugge van 7/10/2011 over bewonersparkeren en mobiliteitsplan

 

Antwoord van de buurtwerking Sanderkwartier op de brief van de Stad Brugge.

Mail verzonden op 13 oktober 2011
 
Van: Dirk Taveirne
Aan: 'kabinet.burgemeester@brugge.be'
Onderwerp: Bewonersparkeren.

 

 
Geachte heer Burgemeester,
 
We zijn teleurgesteld in het antwoord van 7 oktober ll.  aangaande de parkeerproblemen. 

Onze vraag is zeer duidelijk, waarom kan in de  LANGE VESTINGSTRAAT  blauwe zone toegepast worden en niet in de 18 Oktoberstraat, Magdalenastraat, Fr. Sanderlaan en Stationlaan en  een stuk van de Torhoutsesteenweg ? Zoals u weet zijn deze straten gelegen in het Sanderkwartier, waar er een zeer hoge parkeerdruk is. 

Uw voorstel de blauwe parkeerschijf te gebruiken van 20 u tot 24 u lijk ons een totaal belachelijk voorstel.  De bewoners keren huiswaarts van hun werk vanaf 16u30, dan zijn praktisch alle parkeerplaatsen nog ingenomen door toeristen en shoppers, die pas rond ongeveer 18 u. huiswaarts keren. (’t is voor hen een gemakkelijk loopafstand van het centrum en op de koop toe goedkoop). De Blauwe zone s ‘avonds in te voeren na in gebruikname van de nieuwe Ma/z , zal bij vele buren uit het Sanderkwartier niet in goede aarde vallen.

Deze namiddag ( 16 uur) hebben wij vastgesteld dat er slechts 2 parkeerplaatsen vrij zijn!

Soms vragen we ons af wat buurtwerking betekent voor de stadsoverheid. We zetten ons 33 jaar in voor het Sanderkwartier en stellen vast dat het zeer moeilijk is om inspraak te hebben in het mobiliteitsplan ( parkeerdrukte in onze buurt). Reeds een 10-tal jaar kaarten we deze feiten aan.
Voor ons betekent  BUURTWERKING NIET ENKEL FEESTEN.
 
Dirk Taveirne, voorzitter buurtwerking Sanderkwartier 

 

Mail ontvangen op woensdag 21 september 2011

Van: Kabinet Burgemeester [mailto:Kabinet.Burgemeester@brugge.be]
Aan: Dirk Taveirne
CC: Mobiliteitswinkel
Onderwerp: Betr.: FW:
Bewonersparkeren en mobiliteitsplan

Geachte heer Taveirne 

Uw mail van 11 september werd in goede orde ontvangen en is momenteel in behandeling bij de mobiliteitscel. Van zodra het onderzoek afgerond is, ontvangt u een antwoord ten gronde.

Hierbij de vraag om nog wat geduld te willen hebben. Dank alvast voor uw begrip.

Mochten er intussen nog vragen zijn, laat zeker niet na opnieuw contact te nemen.

Met een vriendelijke groet,

jef dhondt
kabinetssecretaris

stad brugge kabinet burgemeester patrick moenaert

burg 12, b-8000 brugge
t 050 44 81 15
f 050 44 81 49
kabinet.burgemeester@brugge.be
www.patrickmoenaert.be

Bovenstaande mail is een antwoord op:

Mail verzonden op zondag 11 september 2011

Aan: 'kabinet.burgemeester@brugge.be'
Onderwerp: Bewonersparkeren en mobiliteitsplan

Geachte Heer Burgemeester en Schepenen, 

In het Brugsch Handelsblad van 9 sept. ll. wordt een eventuele blauwe zone voorgesteld voor her Sanderkwartier.Bij een blauwe zone ’s avonds stellen wij ons vragen. 

 In de 18 Oktoberstraat stellen zich de meeste problemen. 

De parking in de straat wordt ingenomen door toeristen, leerkrachten, personen die de hele dag werken in stad, en zij die gaan winkelen. Zoals U weet is dit voor hen de goedkoopste  oplossing ! Waarom is er dus sprake van slechts ’s avonds een “ blauwe zone” toe te passen. Moeten we nog 5 jaar met deze problemen geconfronteerd blijven, gezien de bouw van de Ma/z nog geruime tijd op zich zal laten wachten. 

We zijn teleurgesteld alles te moeten vernemen langs de media. De buren verdenken ons  méér weten. 

Mogen wij U vragen een volledige Blauwe Zone toe te passen zoals in de Lange Vestingstraat. 

De parkeerdruk in de 18 Oktoberstraat zal nog verhogen bij de renovatie van de 24 garage boxen gelegen aan nr.35, al deze wagens van de bewoners zullen ook voor een lange tijd een plaatsje moeten vinden.

Onze buurt “ Het Sanderkwartier” is misnoegd over de gang van zaken.  

We hopen op een gunstige oplossing. 

Beleefde groeten. 

Namens de buurtwerking Sanderkwartier.
Taveirne Dirk

-----

Mail verzonden op woensdag 21 september 2011

Aan: 'kabinet.burgemeester@brugge.be'
Onderwerp: FW: Bewonersparkeren en mobiliteitsplan

Dag Heer Burgemeester, 

We wachten nog steeds op een antwoord op onze mail van 11-9.ll. 

We weten nog niet wat we onze buren moeten antwoorden over dit probleem die de laatste dagen verslechterd. 

Ook op onze buurtwebsite willen we dit actueel probleem openbaar maken met een gunstig antwoord. 

Groeten. 

Voorzitter Sanderkwartier
Dirk Taveirne.

Artikel uit het Brugsch Handelsblad van 8 juli 2011

 
 
 

Buurtwerking vraagt aandacht voor parkeerdruk - 04/07/2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BRUGGE - Het Sanderkwartier pakte zondag uit met hun buurtfeest waarop 110 bewoners van de wijk aanwezig waren. De buurtwerking vraagt aandacht voor de parkeerdruk in hun buurt, nu er twee nieuwe zalen bijkomen.

Voorzitter Dirk Taveirne van buurtwerking Sanderkwartier mocht zondagmiddag 110 bewoners van de wijk verwelkomen op het buurtfeest. Over de middag werd aangeschoven voor een koud buffet en in de namiddag was er animatie voor de kinderen met de komst van twee clowns.

Onvoldoende plaats

Eén van de gespreksonderwerpen op het buurtfeest is de komst van twee nieuwe zalen in de buurt, namelijk een nieuwe zaal achter de Magdalenazaal voor concerten en een nieuwe zaal voor het Sint-Lodewijkscollege. 'We zijn met de buurtwerking niet tegen de komst van de twee nieuwe zalen, maar wij vragen wel aandacht voor de parkeerproblematiek', vertelt Dirk Taveirne van de buurtwerking die actief is in twaalf straten in de buurt. 'Er is nu al onvoldoende parking in de buurt. Wat zal het dan geven wanneer er activiteiten in de drie verschillende zalen zijn. We merken dat je bijvoorbeeld geen enkele parkeerplaats meer kan vinden in de 18 Oktoberstraat. Mensen komen bij ons parkeren omdat ze daar de hele dag gratis hun wagen kunnen achterlaten en toch dicht bij het stadscentrum zijn. Ook de bewoners van de Frederik Sanderlaan ondervinden dezelfde problemen. We zijn van mening dat de mensen die hier naar een fuif komen niet gaan parkeren aan het station. Ze rijden zo dicht mogelijk bij de plaats waar ze moeten zijn', meent Taveirne.

Openbaar onderzoek

De Brugse advocaat Thierry Goegebeur die in de buurt woont, heeft bezwaar ingediend tegen de bouw van een tweede zaal voor Cactus.

'Waarom kan dat niet aan Kinepolis. Ik vraag mij af waarom alles hier samen moet gebouwd worden. Ik betreur het dat er hier een groot stuk van het groene park dat gebruikt wordt door de buurtbewoners terug opgeofferd moet worden. Ik ben van mening dat het dossier dat voorligt voor het openbaar onderzoek niet volledig is. Er is geen visuele voorstelling hoe het gebouw er zal uit zien en het was er ook niet op de bewonersvergadering. Naar mijn berekening blijft er slechts 44 procent van het groene park over, niet 56 procent, zoals de Brugse burgemeester blijft beweren', meent Goegebeur, die er op wijst dat de Vlaamse Overheid al een subsidie heeft toegekend voor de zaal, terwijl het openbaar onderzoek nog lopende was.

 
Stefaan Reuse
 

Parkeerellende in beeld

Het Sanderkwartier kampt met ernstige parkeerproblemen. Zoals op de foto's, genomen door George Pollet, duidelijk is te zien.

Door de invoering van het duur parkeertarief in West-Brugge en het promoten van de gratis randparking Magdalena door Stad Brugge vinden de bewoners van onze wijk met moeite een plaatsje om hun eigen wagen dichtbij huis te parkeren.

Dit probleem werd reeds herhaaldelijk door het buurtcomité aan de bevoegde diensten van de stad doorgegeven. Daarom dringt het buurtcomité aan om het invoeren van bewonersparkeren in het Sanderkwartier mogelijk te maken.