Hoe verkeersveilig is je straat?Ontdek het via de de interactieve kaart, een soort "Google Maps" voor verkeersongevallen hoe het gesteld is met de verkeersveiligheid in jouw straat. Volledig artikel op redactie.be |
BereikbaarheidVan 1 maart tot 15 juli 2016 is in de Koning Albert I-laan tussen de Hendrik Consciencelaan en het Psychiatrisch Ziekenhuis Onze-Lieve-Vrouw geen autoverkeer meer mogelijk. Alleen fietsers en voetgangers kunnen dan nog door onder de spoortunnel. Zie ook rubriekWerken in de buurt |
VoorrangsbordEindelijk is er een verkeersbord geplaatst dat aanduidt dat het verkeer komende van de Sanderlaan voorrang heeft op de Magdalenastraat. Met dank aan Jennifer Plevin, een alerte en bezorgde bewoonster van één van de appartementen rechtover de Sanderlaan. Ze heeft meermaals aangedrongen om dit verkeersbord te plaatsen, gezien de gevaarlijke verkeerssituatie. Dit initiatief werd gesteund door het buurtcomité. Febr. 2015 |
FietstrommelsOp het Canadaplein staan recent 2 van de 52 fietstrommels die de Stad op het grondgebied van Brugge heeft laten plaatsen. Een fietstrommel kan gehuurd worden voor 4,84 euro per maand. Er kunnen meerdere fietsen in worden gestald. Meer informatie hierover kan je inwinnen bij de dienst mobiliteit van Stad Brugge. Het Canadaplein wordt een mobiliteitspunt. Naast de fietstrommels vind je ook de autodeelstandplaats van Cambio. Maart 2015 |
Verkeersinformatie: omleiding 17/12De Vlaamse overheid - Agentschap Wegen en Verkeer moet werkzaamheden uitvoeren in de Stationslaan, in het gedeelte tussen het Canadaplein en de Magdalenastraat. Het gaat om het oppersen van betonplaten. |
VerkeerssituatieUit eigen ervaring, reacties en klachten van buren blijkt dat er een grote bezorgdheid is over de verkeersveiligheid in onze buurt. |
Magdalenastraat - 18-OktoberstraatNaar aanleiding van het dodelijk ongeval op het kruispunt Sanderlaan/Magdalenastraat op Hierin werden een aantal verleersonveilige situaties in onze buurt aangekaart. Tijdens de schoolperiodes is het steeds drukker in en rond de Magdalenastraat. Vanuit die bezorgdheid willen we niet zomaar aan de kant staan toekijken. Er moet iets worden gedaan! In een brief van 6 januari 2008 aan het College van Burgemeester en Schepenen werd o.a. het volgende opgenomen: De Magdalenastraat |
Frederick SanderlaanIn een brief van 6 januari 2008 aan het College van Burgemeester en Schepenen werd o.a. het volgende opgenomen: |
OntmijnerslaanIn een brief van 6 januari 2008 aan het College van Burgemeester en Schepenen werd o.a. het volgende opgenomen: |
Torhoutse SteenwegStand van zaken - mail 4 oktober 2008 - actiecomité 'Torhoutse Trilweg'
Beste bewoner, beste sympathisant,
Van in den beginne ijveren we voor 2 zaken:
- op korte termijn het inperken van de geluidsoverlast en de trillingen in onze straat - op middellange termijn herstel/heraanleg, die broodnodig is en eigenlijk al lang gebeurd moest zijn. We voelden wel allemaal dat de provincie hier 'geen zin' in had. Onze blijvende klachten vonden uiteindelijk gehoor, en Député Van Gheluwe (provincie) laat alvast de streefbeeldstudie uitvoeren in plaats van alleen de overdracht van de weg af te wachten. De studie heeft betrekking op de Torhoutse Steenweg op het volledige Brugse grondgebied. Zo'n studie duurt normaal al snel een jaar, maar nu stelt men als doel het tegen april '09 af te ronden, waardoor de lange procedure voor heraanleg met een aantal maanden ingekort is. Het Vlaams gewest neemt de studie, samen met de weg, over op 1 januari '09. Het Vlaams gewest wil dan op basis van deze studie de weg heraanleggen.
Sinds 2 oktober worden tellingen uitgevoerd ter hoogte van D'hondt en Mr. Grill, de streefbeeldstudie van de Torhoutse Steenweg is dus wel degelijk gestart.
Op basis van de enquête die u in april invulde, bezorgden we aan de werkgroep onze aandachtspunten. We zijn ervan overtuigd dat de werkgroep en studiebureau Lobelle zich inzetten om een mooi straatbeeld, dat tegemoet komt aan de dagdagelijkse realiteit, te ontwerpen.
Het is ironisch dat ons 'middellange-termijn-doel' sneller lijkt gerealiseerd te worden dan het 'korte-termijn-doel'.
Alle ogen worden dan ook op de Stad Brugge gericht, waar we tot zolang hardnekkig blijven ijveren voor minder geluidsoverlast en trillingen.
vriendelijke groet,
de buren PS Betekenis van het begrip 'streefbeeldstudie'.
In een streefbeeldstudie voor een weg of wegvak wordt een visie ontwikkeld waarbij uitspraken worden gedaan over de gewenste stedenbouwkundige en verkeersplanologische structuur van de om te vormen weg. De relatie met het onderliggende wegennet en de andere vervoersmodi (openbaar vervoer, fietsers, voetgangers) vormen belangrijke aandachtspunten en randvoorwaarden. Bedoeling is uiteindelijk om één geïntegreerd concept of streefbeeld van duurzame mobiliteit over het bedoelde traject van de weg te ontwikkelen, waarbij multimodaliteit en verkeersveiligheid centraal staan.
------- Het buurtcomité krijgt regelmatig klachten van de buren uit de Torhoutse Steenweg over verkeerslawaaihinder. Citaat, Buurtrkantje Sanderkwartier, 2008, 1 Enkele bewoners uit de Torhoutse Steenweg nemen het niet langer en zijn tot concrete acties overgegaan. Wie meer wil weten, klik even door op hun website. Op 17 mei 2008 tussen 9u30 en 10 u hebben de organisatoren samen met buren en sympathisanten actie gevoerd onder het thema "Weg met de TORHOUTSE TRILWEG ". Dit onder ruime pers- en TV-belangstelling. Doel: de heraanleg van de Torhoutse Steenweg om een eind te maken aan geluidshinder en trillingen door het toenemend verkeer. |
MagdalenapleinIn een brief van 6 januari 2008 aan het College van Burgemeester en Schepenen werd o.a. het volgende opgenomen:
|
Abdijbekestraat - Hoog-Brabantlaan - AzalealaanIn een brief van 6 januari 2008 aan het College van Burgemeester en Schepenen werd o.a. het volgende opgenomen: |
Stationslaan afgeslotenStationslaan tussen Koning Albert I-laan en Magdalenastraat afgesloten voor gemotoriseerd verkeer Vanaf maandag 23 november starten de werkzaamheden voor het aanleggen van een nieuwe riolering. Om dit te kunnen uitvoeren, en aansluitend de tunnel te kunnen bouwen wordt de Stationslaan afgesloten voor verkeer in beide rijrichtingen, behalve voor bromfietsen, fietsen en voetgangers. De Magdalenastraat blijft bereikbaar, komende van de Canadasquare (Torhoutse en Gistelse Steenweg). De werfzone in de Stationslaan situeert zich vanaf de Koning Albert I-laan tot halverwege het gedeelte naar de Magdalenastraat. Meer info over het omleidingstraject voor de bussen. |